PROČ V BRNĚ VÁZLA REALIZACE CYKLISTICKÝCH KOMUNIKACÍ?
Tento příspěvek byl napsán počátkem roku 2006. Z nástupem nového vedení brněnské radnice se situace v podpoře cyklistické dopravy lepší. Bohužel, nepřipravenost projektů na podporu cyklistické dopravy se projevuje dodnes a proto na vysvětllenou ponecháváme tento článek v nezměněné podobě. Jen si přítomný čas sloves zaměňte minulým. Doufáme, že špatný přístup k cyklodopravě bude minulostí již napořád a konečně poznáme změny na radnici i na konkrétních zlepšeních pro jízdu na kole.
· nikdo ve struktuře Magistrátu města Brna není zodpovědný za rozvoj cyklistické dopravy, neexistuje seznam konkrétních opatření v čase a osob odpovědných za jejich plnění
· vedení města má sice ve svých prohlášeních obecně formulovanou podporu cyklistické dopravě, ale neexistuje konkrétní úkol pro odbor dopravy nebo pro odbor územního plánování a rozvoje ohledně realizace sítě cyklistických komunikací - nikdo není zodpovědný za to, aby inicioval zpracování podkladů pro technicko ekonomické zadání (TEZ), takže ani nejsou připravené akce, které by bylo možné zařadit do rozpočtu (čeká se na „podněty“)
· v rozpočtu jsou pouze stavby, pro které byl projednán a schválen TEZ v dřívějších letech, ale ani u nich se
v žádném roce nepodařilo proinvestovat všechny naplánované finanční prostředky
· realizace
cyklostezek se posouvá na další a další roky, protože konkrétní projednání akcí nastává až po jejich zařazení do rozpočtu (např. teprve pak se vyjasňují a vypořádávají majetkové vztahy, zjišťují stanoviska dotčených orgánů), k urychlení zdlouhavého projednávání
není motivován ani
odbor investic ani
odbor dopravy („objektivní“ příčiny brání ukončení přípravy i několik let), při projednání staveb
nikdo z úrovně města neprosazuje realizaci cyklostezek jako zájem města
· v loňském a letošním rozpočtu města je financování většiny z toho mála schválených cyklostezek odsunuto na takzvaně „další roky“, to je někam za rok 2008 – zastupitelé města tak úředníkům dávají politické zadání, aby odsunuli přípravu cyklistických komunikací na budoucí léta, dochází k pozastavení projednávání akcí, s jejíž realizací se v nejbližších letech nepočítá (stavební povolení by mohlo propadnout, dokumentace se může stát neaktuální)
· protože město nemá připravené akce pro rozvoj cyklistické dopravy nemůže ani žádat o finanční podporu na úrovni státu (fond dopravní infrastruktury až 60%), ani na úrovni Evropské unie (strukturální fondy)